Op het gymnasium Juvenaat werk je in klassenverband  tegelijkertijd aan één set leerdoelen en wordt er gedifferentieerd door bijvoorbeeld te compacten, te verbreden of te verdiepen.

Als je door je unieke kenmerken, bijvoorbeeld door hoogbegaafdheid, niet kunt profiteren van deze aanpak, zorgen we voor individuele begeleiding.

Het kernprogramma is afgestemd op nieuwsgierigheid en leergierigheid en biedt leerlingen ondersteuning bij hun weg naar volwassenheid en/of hun ontwikkeling naar het vervolgonderwijs. Daarom is het profielwerkstuk in leerjaar 6 niet een afsluitende meesterproef, maar een eerste proeve van bekwaamheid naar de vervolgopleiding.

Bij gymnasiaal onderwijs horen uiteraard klassieke talen als kernvak. Het volgen van klassieken zorgt er namelijk voor dat je anders en breder leert denken.

Het kernprogramma is niet alleen gericht op cognitieve ontwikkeling, maar ook op sociaal-maatschappelijk betrokkenheid. Elke leerling is ieder jaar actief betrokken bij diverse buitenschoolse activiteiten zoals de sociale actie.

Naast het kernprogramma zijn er tal van mogelijkheden om te kiezen voor extra aanbod. Op cognitief gebied kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor het Thalesprogramma, het Honoursprogramma  van de landelijke vereniging van zelfstandige gymnasia, versterkt talenonderwijs, contractvakken en olympiades. Daarnaast of daarbij kan ervoor gekozen worden voor activiteiten zoals toneel, culturele avonden, de schoolkrant.

Centraal in het keuzeprogramma staat dat er veel ruimte is voor eigen inbreng van leerlingen. Juist omdat je als leerling hierin je eigen route bepaalt en niet alles hoeft maar veel mag, leer je verantwoordelijk te zijn voor je eigen ontwikkeling.